Jak napisać regulamin sklepu internetowego?
Choć wielu sprzedawcom wydaje się, że regulamin nie jest czytany przez klientów, z „Badania sklepów internetowych Shoper” wynika, że w ponad 10% przypadków wpływa on na pozytywny odbiór sklepu. Dodatkowo warto podkreślić, że jest wymagany przez prawo. Jeżeli chcesz sprawdzić, jak napisać idealny regulamin sklepu internetowego ten tekst jest dla Ciebie.
Jak napisać regulamin sklepu internetowego – samodzielnie czy z pomocą prawnika?
Dla wielu osób napisanie regulaminu sklepu internetowego wydaje się prostą sprawą. W sieci znaleźć można wiele wzorów, jak i gotowych dokumentów funkcjonujących w miejscach tego typu. Warto jednak zapamiętać, że ich treści objęte są prawem autorskim. Ponadto prawo związane z e-commerce zmienia się bardzo dynamicznie, dlatego niektóre zapisy mogą już nie funkcjonować w ogóle lub zostały zmienione. Dużo lepszą opcją niż samodzielne spisanie zasad rządzących sklepem będzie skorzystanie z pomocy prawnika lub firmy prawniczej. Decydując się na regulamin sklepu internetowego z pomocą InformaticaLegis, otrzymuje się wysokiej jakości dokument, który można niezwłocznie dodać na stronę swojego sklepu. Zasady sporządzone przez specjalistów będą zawierać wszelkie niezbędne informacje, a także zniwelowane zostanie ryzyko umieszczenia klauzul zakazanych w zapisie. Właściwie skonstruowany regulamin pozwoli sprzedawcy na uniknięcie nieprzyjemnych konsekwencji związanych z koniecznością zastosowania w praktyce niekorzystnych dla niego zapisów. Co ważne – przygotowany przez specjalistów dokument będzie wyczerpywał temat w sposób czytelny i zrozumiały, co nie zawsze może udać się laikom.
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Istnieje szeroko stosowany schemat regulaminu sklepu internetowego, na którego podstawie można stworzyć przydatny i rzetelny dokument. Elementami, które powinny zostać w nim opisane, są:
- definicje,
- postanowienia ogólne związane z działaniem sklepu (w tym szczegółowe dane dotyczące przedsiębiorstwa),
- zasady korzystania ze sklepu internetowego,
- procedura zawarcia umowy sprzedaży,
- kwestie związane z dostawami,
- ceny i metody płatności,
- procedura odstąpienia od umowy,
- zwroty,
- reklamacje,
- polityka prywatności oraz ochrony danych osobowych,
- postawienia ogólne.
Jakie zapisy nie mogą znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?
Z założenia regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z wszelkimi zasadami i standardami zarówno polskimi, jak i wspólnotowymi. Wynika z tego fakt, że nie mogą znaleźć się w nim zapisy, które są sprzeczne z przepisami prawa. Nazywane są one klauzami zakazanymi bądź abuzywnymi. Warto podkreślić, że jeżeli twórca regulaminu umieści w nim zapisy łamiące prawo, klient nie ma obowiązku stosowania się do nich, ponieważ w świetle prawa uważane są one za nieważne. Przydatnym rejestrem pozwalającym na zweryfikowanie poprawności danego zapisu pod względem prawnym jest prowadzony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Rejestr klauzul niedozwolonych. Można zaleźć tam m.in. zapis wykluczający możliwość:
- jednostronnej zmiany regulaminu,
- rozpatrywania sporów przez sąd właściwy dla siedziby sklepu,
- rozpatrywania reklamacji dotyczących uszkodzeń mechanicznych powstałych podczas transportu tylko na podstawie protokołu reklamacyjnego sporządzonego w obecności doręczyciela,
- naliczenia dodatkowych kosztów za nieuzasadnioną reklamację,
- braku odpowiedzialności sklepu za działania firmy przewozowe,
- braku odpowiedzialności za szkody związane z korzystaniem ze strony sklepu.