SEO dla e-commerce? Czym się różni pozycjonowanie sklepów od zwykłych stron firmowych
SEO to proces mający na celu zwiększenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. W zależności od skali przedsięwzięcia, indywidualnych oczekiwań klienta, budżetu oraz strony poddawanej pozycjonowaniu, może różnić się zakresem podejmowanych przez specjalistów działań. Czym różni się pozycjonowanie sklepów od zwykłych stron firmowych?
Pozycjonowanie zwykłej strony firmowej
Zanim określimy na czym polega pozycjonowanie strony firmowej, powinniśmy zastanowić się jak zbudowana jest taka strona i jaki jest cel jej istnienia. Z reguły stronę firmową tworzy się po to, aby dotrzeć do klienta, poinformować o swoich usługach, a także zwiększyć świadomość marki. Pozwala na dotarcie do potencjalnego klienta, zdobycie leada, przeprowadzenie go przez lejek sprzedażowy i zaoferowanie mu swojego pakietu usług.
Aby pozycjonowanie takiej strony było sensowne, musimy jasno zdefiniować grupę swoich odbiorców. Pomoże to na stworzenie odpowiednich komunikatów sprzedażowych, dostosowanie witryny i jej treści do osobistych potrzeb klienta. Oferując usługę, najlepiej kierować się benefitami, jakie potencjalny nabywca może uzyskać przez nawiązanie współpracy z marką. Na stronie powinien znaleźć się przycisk nawołujący do działania (tzw. call to action) kierujący do formularza sprzedażowego/kontaktowego. Jeśli mowa o identyfikacji wizualnej, warto posługiwać się treściami w formie wizualnej – dzięki nim poszczególne podstrony serwisu będą się wyróżniać, dostarczając unikalnych doświadczeń zwiększając zainteresowanie użytkownika.
Zadbanie o funkcjonalność i atrakcyjny wygląd strony, pozwoli upewnić się, że dalsze etapy rozwoju witryny (w tym pozycjonowanie), będą przynosić wymierne rezultaty. Samo SEO strony firmowej powinno polegać na zoptymalizowaniu witryny pod kątem jej szybkości, łatwości w nawigowaniu (również dla wyszukiwarek) i dostarczaniu wartościowych, eksperckich treści. Istotne jest to, aby zamieszczane w ramach content marketingu treści przyciągały i interesowały potencjalnych nabywców. Zwiększy to poczucie zaufania, a sam klient markę będzie kojarzył z profesjonalizmem i miłym doświadczeniem.
W przypadku strony firmowej, linkbuilding będzie polegał na uzyskaniu linków z powiązanych tematycznie witryn. Dającym najlepsze efekty sposobem będzie dotarcie do podobnych firm z branży. Osoby specjalizujące się w pozyskiwaniu linków, mogą wykorzystać strategię outreach, która polega na pozyskiwaniu wzajemnych korzyści ze współpracy. Przykładowo możemy dać szansę na wyróżnienie się blogerowi X na naszym blogu, aby w zamian za to otrzymać link na jego blogu pod wartościowym artykułem. Podobnie jak w przypadku sklepów, mogą być wykorzystane inne sposoby marketingu: szeptanki na forach, linki z artykułów zapleczowych i sponsorowanych (np. z platformy WhitePress).
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Sklep internetowy w przeciwieństwie do strony firmowej, jest witryną bardziej rozbudowaną. Nie będziemy tutaj skupiać się wyłącznie na pisaniu treści na bloga i pisaniu tekstów sprzedażowych. W początkowych etapach rozwoju, Mniejszy nacisk będziemy kładli na grafikę. Większość swojej uwagi poświęcimy na dobór słów kluczowych, dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb np. na podstawie wcześniej przeglądanych produktów, linkbuilding i tworzenie łatwej w obsłudze strukturze kategorii. Oczywiście, nie możemy pominąć aspektów technicznych SEO jak wielkość nagłówków, unikalne opisy czy dane o produkcie.
Potencjalnego nabywcę zachęcać będzie przede wszystkim cena. Jeśli ta będzie niższa niż u konkurencji, istnieje duża szansa, że to właśnie w naszym sklepie klient zrobi swoje zakupy. Im atrakcyjniejsza cenowo oferta, tym większa szansa iż klient odwiedzi właśnie naszą stronę. W takim przypadku dobrym źródłem linków mogą być porównywarki cenowe, które będą stanowić dodatkowy kanał ruchu. Skuteczne okazują się też artykuły sponsorowane ukierunkowane na pozycjonowanie poszczególnych kategorii sklepu internetowego. Samodzielnie utworzone strony zapleczowe pozwolą na zwiększenie liczby bezpiecznej jakości linków.