Czy gadżety reklamowe mogą być ekologiczne?
Temat ochrony środowiska budzi w dzisiejszych czasach wiele emocji i jest coraz częściej obecny w polityce różnych marek oraz instytucji. Ekologia staje się codziennością coraz większej części społeczeństwa, z czego zdaje sobie sprawę większość firm. Coraz częściej możemy dostrzec alternatywne, przyjazne dla środowiska zamienniki różnych przedmiotów, lub drobne modyfikacje, czyniące je bardziej eko. W przeważającej części są to jednak produkty, na których kupno konsument świadomie się decyduje. Co zatem z dodatkowymi gadżetami, które mają zachęcać klientów do pozostania z daną marką jak najdłużej, czy one również mogą być ekologiczne?
Gratisy, po co to komu?
Czasami może nam się wydawać, że dodawanie do danego produktu innego, drobnego upominku jest bez sensu. Argumentujemy to stwierdzeniem, że jest to dla firmy nieopłacalne, ponieważ generuje większe koszty. Jednak, czy rzeczywiście jest to nieprzemyślane działanie? Wyobraźmy sobie sytuację, w której zamawiamy sobie i komuś bliskiemu wygodne, bawełniane bluzy. Rozważmy teraz dwie opcje zachowania firmy. W pierwszej dostajemy sam produkt z opakowaniem. Wówczas do zakupu podchodzimy neutralnie, sprzedawca niczym nas nie zaskoczył i choć ubrania nam się podobają, o marce zapominamy stosunkowo szybko. Nie mamy pozytywnych doświadczeń, więc następnym razem wybór sklepu będzie dla nas obojętny. W drugim przypadku do bluz firma dorzuca nam jeszcze torby bawełniane z nadrukiem w zbliżonym stylu. Teoretycznie ich nie zamawialiśmy, jednak w praktyce zostajemy miło zaskoczeni. Dzięki temu sprzedawca zyskuje w naszych oczach, a jego markę zapamiętamy na dłużej. Takie działania powodują, że firma zaskarbia sobie sympatię klientów, ich lojalność oraz zwiększa swoją pozycję na rynku.
Jaki to ma związek z ekologią?
Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta. Nietrudno się domyślić, że wzrost świadomości na temat ochrony środowiska spowodował, że im marka jest bardziej przyjazna środowisku, tym lepsze budzi skojarzenia. Konsumenci przestają patrzeć na cenę produktu, a zaczynają zwracać uwagę na jakość, materiały z jakich został wykonany oraz warunki, w jakich został wyprodukowany. Zmieniające się priorytety zakupowe powodują, że marki wdrażające ekologiczne rozwiązania są coraz popularniejsze, a klienci chętniej korzystają z ich usług. Fakt, że przedsiębiorstwo podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska sprawia, że jest ono postrzegane jako instytucja, której zależy nie tylko na pieniądzach i która nie jest obojętna na losy naszej Planety. Jest to o tyle ważne z perspektywy marki, że po pierwsze przyciąga więcej klientów, a po drugie staje się o wiele lepiej traktowana na rynku i postrzegana jako ta dobra.
Ale przecież ekologiczne gadżety to sam materiał…
Doszliśmy już do wniosku, że opłaca się inwestować w skromne, firmowe upominki oraz, że dobrze będzie jeśli będą one przyjazne dla środowiska. Teraz pozostaje kwestia doboru tychże dodatków. Zapewne wiele osób pomyślało, że wspomniane wcześniej torby bawełniane z nadrukiem nie pasują do każdego rodzaju produktów. Istotnie jest to fakt, tak samo jak to, że dodawanie do wszystkiego kawałka tkaniny na dłuższą metę nie jest zbyt atrakcyjne i wyróżniające. Jednak należy zdać sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach nie musimy się aż tak bardzo ograniczać. Rynek oferuje mnóstwo ekologicznych gadżetów, które możemy wykorzystać w naszej firmie. Wśród nich są np. bawełniane woreczki, kosmetyczki, czy fartuszki, które bez problemu znajdziesz w ofercie wielu polskich marek, cieszących się powszechnym zaufaniem i dobrą opinią np. Natura Słupsk. Możesz też zainteresować się produktami takimi jak drewniane stojaki na telefon, notatnikami wykonanymi z materiałów z recyklingu, szklanymi pojemnikami, a nawet eko słuchawkami.
Opcji jest mnóstwo i wystarczy się tylko odrobinkę zainteresować, ale dla chcącego nic trudnego, prawda?