Jak uruchomić program lojalnościowy w salonie urody?
Klientki regularnie korzystają z zabiegów kosmetycznych, a program lojalnościowy jest dla nich dodatkową motywacją. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Fredericka Reichhelda z Bain & Company, zwiększenie wskaźnika retencji klientów o 5% skutkuje wzrostem zysków na poziomie 25-95%. Jak więc skutecznie wykorzystać program lojalnościowy w salonie urody, aby był realnym wsparciem dla Twojej firmy?
Korzyści z programu lojalnościowego w salonie urody dla Ciebie i Twoich klientów
Program lojalnościowy to długotrwałe działanie marketingowe, które ma pomóc w przywiązaniu klienta do marki, uczynić go stałym klientem regularnie korzystającym z Twoich usług i tym samym zwiększyć Twoje dochody oraz wykreować Twój pozytywny wizerunek. Nie można go więc traktować jedynie w kontekście korzyści materialnych. One wynikają bezpośrednio z głównego założenia programu lojalnościowego – budowania i wspierania długotrwałych relacji z klientami.
Program lojalnościowy stanowi więc coraz częstszy element strategii marketingowej salonów urody. Powodem jest możliwość zaoferowania w ten sposób klientkom coś więcej niż tylko zabieg, za który płacą. Ich regularne wizyty są doceniane, a nagrody i przywileje są podziękowaniem za ich zaufanie.
Ty jako organizator programu lojalnościowego w salonie urody w ten sposób w konkretny sposób troszczysz się o klienta. Oferujesz mu coś dodatkowego, czasem jest to przywilej w postaci możliwości rezerwacji zabiegu po godzinach pracy salonu, a innym razem rabaty na usługi. Skutkuje to wzrostem zaufania klienta do Twojej marki, a także częstymi regularnymi wizytami, co przekłada się na wzrost przychodów. Zadowolenie nie tylko z usług, ale też obsługi i dodatkowych korzyści sprawia, że klientki polecają Twój salon znajomym, stając się jego lojalnymi ambasadorkami.
Oprócz korzyści materialnych i wizerunkowych program lojalnościowy w salonie urody pomoże Ci lepiej poznać swoje klientki. Dzięki niemu masz dostęp do cennych danych, jak ich wiek i miejsce zamieszkania, ich preferencje i nawyki, a także najczęściej wybierane usługi. Wykorzystasz je do tworzenia personalizowanych ofert, jak i dopasowania ogólnie swoich usług do potrzeb klientek.
Jeśli chodzi o klientki, to program lojalnościowy ma wyzwalać u nich poczucie, że przede wszystkim to one czerpią z niego korzyści. Rabaty to oszczędności finansowe. Klientka płaci za zabieg mniej lub nawet po zebraniu określonej liczby punktów ma go za darmo. Stałe przywileje z kolei pozwalają jej poczuć się wyjątkowo podczas każdej wizyty – otrzymuje ona coś więcej niż pozostałe klientki.
Jak wdrożyć program lojalnościowy w salonie urody?
Podobnie jak każde inne działanie marketingowe, również program lojalnościowy dla salonu urody musi być zgodny z Twoją strategią, powinien stanowić spójną całość z innymi podejmowanymi przez Ciebie akcjami promocyjnymi. W pierwszej kolejności wyznacz cel programu lojalnościowego, czy zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, pozyskaniu nowych klientów, poprawie lojalnościowych stałych czy może wykreowaniu swojego wizerunku.
Potem zastanów się, ile jesteś w stanie przeznaczyć na program lojalnościowy, a więc jakim budżetem dysponujesz. Pamiętaj jednak, że finanse obejmują nie tylko wdrożenie programu lojalnościowego w salonie urody, ale również jego obsługę. W przypadku takiej platformy, jak Loyalty Starter otrzymujesz gotowe rozwiązanie pozwalające Ci zarówno uruchomić program lojalnościowy, jak również później go obsługiwać. Znasz całościowy koszt usługi, dzięki czemu łatwiej jest Ci zaplanować wydatki.
Kolejny krok to wybór rodzaju programu lojalnościowego. Wciąż najpopularniejszymi programami lojalnościowymi w salonach urody są programy punktowe. Uczestnicy otrzymują punkty za kolejne wizyty lub inne aktywności, np. polecenie znajomym czy udział w loterii. Następnie po zebraniu ich w odpowiedniej ilości, mogą wymieniać je na nagrody, np. rabaty na usługi, kosmetyki do domowej pielęgnacji czy darmowe zabiegi. W salonach urody świetnie sprawdzają się też klubowe programy lojalnościowe. Jak sama nazwa wskazuje, uczestnicy należą do klubu, który upoważnia ich do stałych przywilejów. W salonie urody może być to możliwość wcześniejszej rezerwacji zabiegu, darmowy szlafrok, słodki poczęstunek przy każdej wizycie lub też rezerwacja zabiegów po godzinach otwarcia salonu.
Równie ważne jest narzędzie, za pośrednictwem którego będą naliczane punkty lub też odbywać się będzie identyfikacja uczestnika. Tradycyjna opcja to plastikowa karta lojalnościowa, której funkcja ogranicza się jedynie do naliczania punktów. Znacznie więcej zyskujesz Ty i Twoje klientki z aplikacją mobilną. Jest to też wygodniejsza opcja, ponieważ nie wymaga od uczestnika posiadania karty, a jedynie smartfonu, który i tak ma on zawsze przy sobie. Aplikacja pozwala na kontrolowanie swoich punktów. Za jej pośrednictwem uczestnicy mają dostęp do katalogu nagród, a także innych dodatkowych opcji, jak np. aktualnych promocji w Twoim salonie urody czy też poradników i inspiracji. Ty z kolei możesz komunikować się z uczestnikami programu lojalnościowego, a także pozyskiwać od nich cenne informacje dotyczące ich preferencji.
Kiedy już zaplanujesz program lojalnościowy w swoim salonie urody, to pomyśl nad jego promocją i reklamą. Wykorzystaj do tego ulotki, na których znajdą się wszystkie niezbędne informacje dotyczące programu – jakie są jego zasady, jak się do niego zapisać i jakie są nagrody dla uczestników. O programie lojalnościowym poinformuj swoje klientki w mediach społecznościowych lub za pośrednictwem wiadomości e-mail.
Skuteczna motywacja uczestników programu lojalnościowego w salonie urody
Aby zaangażowanie uczestników programu lojalnościowego utrzymywało się na stałym, wysokim poziomie, potrzebują oni nieustannej motywacji. Program powinien zaskakiwać, dostarczać rozrywki i nowych benefitów. Jak nie utracić zaangażowania uczestników programu?
- Nagradzaj nie tylko za wizyty – stwórz swoim uczestnikom jeszcze więcej okazji do zbierania punktów czy też pozyskiwania benefitów w ramach programu lojalnościowego. Nagradzaj ich nie tylko za wizyty w salonie. Dodatkowe nagrody czy punkty możesz przyznawać m.in. za polecenie Twoich usług znajomym, wystawienie opinii, udział w loterii lub konkursie, aktywność w social media lub zapisanie się do newslettera.
- Wysyłaj spersonalizowane komunikaty – skorzystaj z funkcji segmentacji uczestników i automatyzacji wysyłki wiadomości. Zadbaj o relacje z nimi, informuj ich o aktualnych promocjach, twórz dla nich indywidualne oferty dopasowane do ich preferencji i informuj o ich aktualnym stanie punktowym.
- Uzupełnij program lojalnościowy o elementy grywalizacji – spraw, aby Twój program lojalnościowy w salonie urody nie tylko dostarczał uczestnikom oszczędności i przyjemnych doświadczeń, ale również był formą rozrywki. Wykorzystaj mechanizmy charakterystyczne dla gier, jak poziomy uczestnictwa, paski postępów, misje i wyzwania czy też loterie i konkursy.
Skuteczny program lojalnościowy w salonie urody łączy w sobie indywidualną strategię dopasowaną do charakteru marki z profesjonalnymi narzędziami informatycznymi do jego wdrożenia i obsługi. Z założenia ma wzmacniać relacje z klientami, budować pozytywny wizerunek marki i pomnażać Twoje zyski. Chcąc osiągnąć wyznaczone sobie cele, zadbaj nie tylko o atrakcyjne nagrody dla uczestników, ale również o sprawną komunikację z nimi. Potraktuj program lojalnościowy nie tylko w kontekście korzyści finansowych dla siebie i swoich klientów, ale również rozrywki, która potęguje zaangażowanie uczestników.